Thuiswerken en duurzaam ondernemen: een gouden duo?

Duurzaam ondernemen, of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van hun impact op mens en milieu, en hebben naast een financiële doelstelling ook de ambitie om daar iets aan bij te dragen. Hoe, dat is voor iedere onderneming anders.

De één verduurzaamt van binnenuit, door kritisch naar zijn bedrijfsprocessen te kijken. De ander begint bij de kantooromgeving en reduceert het gebruik van plastic, papier en andere milieubelastende items. Het stimuleren van thuiswerken speelt eveneens een rol bij het verduurzamen van je onderneming. Echter, hoe zorg je ervoor dat thuiswerken niet alleen bijdraagt aan het milieu, maar ook aan het welzijn van je mensen én je financiële prestaties? Zodat planet, people en profit écht in balans zijn?

Met andere woorden, hoe kun je thuiswerken zo organiseren dat het ook bijdraagt aan het werkgeluk én de productiviteit van je medewerkers, ook op de lange termijn?

Duurzaam ondernemen versus

maatschappelijk verantwoord ondernemen

De begrippen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) worden vaak door elkaar gebruikt. Er zijn dan ook veel overeenkomsten, in beide gevallen is het zo dat een bedrijf zich bewust is van de impact die het heeft op de maatschappij en het milieu.

Echter is er strikt genomen ook een duidelijk verschil: waar duurzaam ondernemen meer gericht is op de milieu-impact, gaat MVO uit van een bredere benadering. Bij MVO probeert een bedrijf een balans te vinden tussen drie belangrijke waarden: Milieu en klimaat (planet), mens en maatschappij (people) en de bedrijfseconomische kant (profit).

Om te kunnen meten of een bedrijf succesvol is in MVO, zijn er allerlei meetmethoden ontwikkeld, zoals de CO2-prestatieladder.

Thuiswerken en duurzaam ondernemen

Jouw medewerkers laten thuiswerken is een vorm van duurzaam ondernemen. Zeker wanneer jullie als organisatie een duurzaam beleid voeren, dan kun je daar invulling aan geven door middel van thuiswerken.

Er zijn talrijke milieuvoordelen aan thuiswerken. Het belangrijkste milieuvoordeel is ongetwijfeld het feit dat we minder autokilometers maken. Als slechts een klein deel van de medewerkers een paar dagen in de week gaat thuiswerken, scheelt dat miljarden autokilometers per jaar. Dit is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de luchtkwaliteit rondom de steden[1].

Een thuiswerker gebruikt minder koffiebekers dan op kantoor. Ook wordt er thuis minder geprint, documenten worden vaker digitaal afgehandeld. Naar mate de populariteit van thuiswerken stijgt, is er op de lange termijn uiteindelijk ook minder kantoorruimte en infrastructuur nodig.

Thuiswerken, planet en profit

Vanuit het perspectief van duurzaamheid beschouwd, is thuiswerken vanwege de milieuvoordelen een absolute no-brainer. Bekijk je thuiswerken vanuit een breder perspectief, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van MVO, dan kan het zijn dat je tot een andere conclusie komt. Je zorgt weliswaar heel goed voor de planeet, maar behoud je ook een goede balans met het welzijn van de mensen (people) of de winst (profit)?

Hoewel veel medewerkers tevreden zijn met de mogelijkheid om thuis te werken, geeft ook een hoog percentage aan het sociale aspect van het werk te missen. Een praatje bij het koffiezetapparaat, een grapje met je collega’s, de ongedwongen vrijdagmiddagborrel.

Vooral voor nieuwe medewerkers is het lastig aarden in een organisatie die alleen maar thuiswerkt. Niet alleen is het moeilijker om kennis over te dragen, de medewerker voelt zich ook minder verbonden met een team. Op de lange termijn bestaat het risico dat nieuwe medewerkers zich minder verbonden voelen, en daarom minder loyaal zijn naar hun werkgever. Dit kan leiden tot sneller verloop.

Een andere reden is dat er zonder interactie minder innovatie en creativiteit ontstaat.  Voor de meeste bedrijven is hun creatieve en innovatieve vermogen hun bestaansrecht.

Duurzame inzetbaarheid en thuiswerken

Duurzame inzetbaarheid is een benadering waarbij de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers wordt gemonitord en gestimuleerd. Het doel hiervan is dat het personeel een leven lang met plezier aan het werk gaat. 

  • Thuiswerkbeleid
    De verwachting is dat thuiswerken in de toekomst andere vormen zal aannemen. Bijvoorbeeld een hybride variant, waarbij werken vanuit huis en kantoor elkaar afwisselen. Waar je ook werkt, voor het welzijn van je medewerkers is het belangrijk om een goede interactie en kennisdeling te stimuleren. Een thuiswerkbeleid helpt hierbij. Je kunt bijvoorbeeld afspraken maken over wie wanneer op kantoor verschijnt, zodat alle collega’s elkaar regelmatig zien.
  • Thuiswerk software
    Op afstand werken, zonder afstand te voelen. Als werkgever wil je dat digitaal (samen)werken zo optimaal mogelijk verloopt. Dat iedereen moeiteloos bij zijn documenten kan, vanaf elke locatie en op elk tijdstip. En dat collega’s eenvoudig met elkaar kunnen communiceren, al dan niet via een videoverbinding. Dit vereist effectieve digitale oplossingen, zoals DigiOffice en Microsoft Teams.
  • Thuiswerkplek
    Een andere belangrijke factor voor het welzijn én de productiviteit van je medewerkers, zijn de faciliteiten. Dit begint met een goede werkplek, om gezondheidsklachten op de lange termijn te voorkomen. Fysiotherapeuten merken nu al dat er veel klachten ontstaan door slechte thuiswerkplekken. Zorg er dus voor dat je medewerkers een goede arbo-proof werkplek hebben.   

[1] https://www.duurzaam-ondernemen.nl/15-dag-thuiswerken-scheelt-nederlanders-3-miljard-kilometers-per-jaar/

Deel dit blog

Wil je meer weten over hoe een DMS thuiswerken ondersteunt?

Download nu de whitepaper ‘DMS: Steunpilaar in bedrijfsprocessen’ en lees hoe DigiOffice je daarbij kan helpen.

Gerelateerde blogs

Contact opnemen met DigiOffice

Heb je een vraag of wil je een adviseur spreken?
Laat dan hieronder een bericht achter of bel naar 0348 – 46 55 00